Cílem předmětu je syntéza teoretických poznatků i praktických dovedností získaných studiem předmětů Současný český jazyk ISoučasný český jazyk V.  Vychází z předpokládaných potřeb učitele 1. stupně základní školy umět pracovat s textem a předávat tyto dovednosti dětem, a z významu schopnosti porozumět textu a vyhledávat v něm potřebné informace pro úspěšné osvojování si znalostí v dalších vzdělávacích oborech nejen ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikaceRVPZV, ale též v oblastech dalších (Člověk a jeho svět, Člověk a společnost …).

Student se učí poznávat strukturu textu, pravidla členění textu na dílčí textové jednotky, poznávat funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu, ale také hodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných mluvených.  Po procvičení tvaroslovné a pravopisné korektury textu mají studenti prokázat schopnost provést komplexní jazykovou analýzu textu a konkrétních jazykových nedostatků.  Seminář může sloužit nejen jako prostředek syntézy dosavadních poznatků, ale může být také průpravou pro didaktiku českého jazyka.

1. Analýza pravopisných jevů. Pravopisné chyby, jejich oprava a zdůvodnění.

2. Analýza jevů fonetických a fonologických. Hlásková alternace.

3. Analýza tvaroslovných jevů:

- skloňování podstatných a přídavných jmen, zájmen a číslovek;

- určování druhů zájmen a číslovek.

4. Slovotvorná analýza. Určení:

- slovotvorného postupu (odvozování, skládání, zkracování)

- Odvozování: určení slova základového, slovotvorného a odvozovacího základu, formantu, ev. hláskové alternace.

- Skládání: slovotvorné základy, druh složeniny, odlišení složenin od slov vzniklých skládáním a odvozováním současně.

5. Rozbor stavby slova.

6. Významové vztahy slov v textu: synonymie, antonymie...

7. Sousloví, frazeologie.

8. Rozbor věty jednoduché.

9. Rozbor souvětí.

10. Stylová hodnota vybraných výrazů v textu.